KB Næring AS ønsker å regulere for bygging av Kværnerdalen høyskole, ved å rive eksisterende kontorbygg på dette arealet. HRTB Arkitekter har tegnet den planlagte bebyggelsen.
Denne rapporten beregner og beskriver trafikale konsekvenser av tiltaket, inkludert muligheter for økt satsing på kollektivtrafikk og anlegg for sykkel.
660 studenter vil også med dette tilbudet generere svært få bilturer. Vi har ikke generelle tall for turproduksjon for studenter, fordi det er helt avhengig av lokalisering, kollektivtilbud og parkeringsmuligheter. TØI-rapporten «Arbeidsreiser til Nydalen. Eksempelet BI», 08.10.2014, har undersøkt reisevanene til BI i Oslo og Nydalen, og funnet at 1 % av studentene bruker bil til BI. Kollektivtilbudet dit er noe bedre enn til Kværnerbyen (Nydalen T-banestasjon pluss bussrute), men samtidig antar vi at p-tilbudet i Nydalen er bedre enn i Kværnerbyen, og vi antar derfor at disse forhold utligner hverandre. Dersom 1 % av 660 studenter på den nye høyskolen bruker bil, gir dette 6.6 x2 = 14 bilturer pr døgn.
Totalt betyr dette at den nye Kværnerdalen høyskole vil generere 64 bilturer pr døgn. Det er grunn til å anta at de 50 ansatte som jobber i bygget i dag også medfører noen bilturer, slik at vi reduserer nyskapt trafikk til 50 bilturer pr døgn. Dette er en helt ubetydelig trafikkvekst, som ikke betyr noe for hverken trafikkavvikling eller -sikkerhet.
Dagens trafikk i Turbinveien er 2.800 ÅDT kan øke noe som følge av generell trafikkvekst, men dette er også usikkert fordi Oslo kommune har et mål om at all trafikkvekst skal skje med kollektiv, sykkel eller gange. Det er også grunn til å anta at med så mange studenter vil Ruter få et godt kundegrunnlag for å øke frekvensen på bussrute 32.
Kartet over viser anlegg for gang og sykling fra planområdet til Oslo sentrum og resten av byen. Fra Turbinveien er det gang- og sykkelvei langs Kværnerveien til hovednettet i St Halvardsgate. Herfra er det anlegg videre i alle retninger av byen. Oslo kommune har store ambisjoner om blant annet å øke andelen sykling i Oslo til 25 % (fra dagens 5 %), og mange anlegg planlegges forbedret de nærmeste år. Bedre vedlikehold og snøbrøyting er også en del av denne ambisjonen. Vi antar derfor at sykling vil bli attraktivt, særlig for studenter, i den nærmeste framtid. Dette bidrar også til at bilkjøring til Kværnerdalen ikke vil bli større enn det vi har beskrevet.
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.