Målet med denne utredningen har vært å beskrive og vurdere flere alternative løsninger, og konkludere med forslag til et optimalt kollektivtilbud i sentrum.
Hensyn til byens liv og øvrige trafikanter, i tillegg til kollektivtrafikkens behov, er vurdert for de ulike alternativene.
Følgende forhold er særlig viktige for en rasjonell drift av kollektivtilbudet:
- Total kapasitet for kollektivtrafikken gjennom sentrum.
- Punktlighet – i hvilken grad trasévalgene bidrar til sikkerhet mot forsinkelser.
- Punktlighet er avhengig av god kapasitet, særlig på holdeplassene, og prioritering foran biltrafikk i kryssene.
- Kapasitet og avvikling på holdeplassene. Både lokalisering og utforming er viktig.
- Gode tverrforbindelser mellom nordre og søndre streng. Trikkespor i Frederiks gate gir mange fordeler, blant annet bedre kontakt til knutepunktet Nationaltheatret.
Når det gjelder kapasitet på holdeplassene har vi spesielt vurdert avviklingen på de to viktigste knutepunktene, Jernbanetorget og Nationaltheatret. For å skape bedre overgangsmuligheter enn i dag er det ønskelig at alle trikker passerer Jernbanetorget. Dette krever holdeplass for to trikker samtidig, slik det også er i dag. Dette er ikke vist i vedtatt regulering, men er teknisk mulig og kan gjennomføres uten reguleringsendring. Én holdeplass medfører at noen linjer bare kan tangere Jernbanetorget.
Kartet under viser anbefalt løsning for trasevalg.
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.