Nye Horten videregående skole skal bygges i 2017-19. Vestfold fylkeskommune, som byggherre, har bestemt at BREEAM – TRA 5 skal tilfredsstilles. Dette innebærer blant annet at det må utarbeides en mobilitetsplan, i tråd med kravene i denne standarden.
Mobilitetsplanen er gjennomført på oppdrag fra Veidekke Entreprenør AS.
I undersøkelsens kommentarfelt er de ansatte spurt «Hva mener du vil være det beste tiltaket dersom din virksomhet skal redusere sine klimautslipp fra transport?». Mange har svart på dette, og det er mange gode og konkrete forslag, som skolen selv kan velge å ta tak i dersom de ønsker en slik prosess. Det bør presiseres at dette er forslag fra enkeltpersoner, som ikke sier noe om hva et flertall eller gjennomsnittet ønsker.
Vi har nedenfor gruppert forslagene etter de ulike alternative transportmulighetene:
Kollektiv
- Bedre kollektivtilbud
- Flere må bruke offentlig transport
- Mer bruk av kollektivtransport og bruk av sykkel for oss som ikke har lang reisevei
- Bedre kollektivtransport mot yttergrensene i fylket og mulighet til å kunne bruke en billett/månedskort ved bytte mellom buss og tog i fylket
- Oftere busstransport og billigere. Nå er det mye dyrere å ta buss enn å kjøre selv!
- Sette opp ansattebuss
- Billigere månedskort
- Subsidierte billetter på buss/tog
- Direkte buss fra Nøtterøy/Tønsberg
- Raskere/bedre busstilbud, som f.eks flere direkteruter mellom Horten og Tønsberg rundt skolestart/slutt
- Bedre kollektivtilbud, både med flere avganger vest for E18 og med direktebusser som går utenom Tønsberg sentrum
- Jeg er positiv til å bruke offentlig transport, men på grunn av tidsbruken og prisen er det lite aktuelt
- Rimeligere buss for fylkesansatte
- Det er vanskelig å få til en skikkelig miljøvennlig løsning på transport når kollektivtrafikktilbudet er så dårlig som det er
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.